بایدها و نبایدها هنگام آب خوردگی لپ تاپ

آیا تا به حال تجربه این که ناخواسته آب روی لپ‌تاپ شما ریخته شده باشد، را دارید؟ این اتفاق معمولا در اثر بی احتیاطی فرد رُخ می‌دهد و شاید از دوستان و اطرافیان خود پیشنهادهایی برای حل این مشکل شنیده باشید. اگر علاقمندید که چند نکته مهم قبل از ریختن آب یا مایعات روی لپ تاپ را بدانید، با ما در این مقاله همراه شوید.

آب-خوردگی-لپ_تاپ---3-

فهرست مطالب

چند نکته مهم که باید قبل از ریختن آب یا مایعات روی لپ‌تاپ بدانید

۱- گونی برنج، تعمیرکار لپ تاپ نیست. خیلی از منابع و مقالات توصیه می‌کنند که لپ تاپ خود را پس از آب خوردگی داخل گونی برنج بگذارید.دقت داشته باشید، این عمل تقریباً بی‌فایده است و بعضاً مشکلاتی مانند وارد شدن دانه‌های برنج به داخل فن و گیر کردن آن‌ها در پره‌های فن می‌شود. همچنین احتمال دارد دانه‌های برنج وارد پورت‌های USB یا HDMI شوند و باعث خرابی این پورت‌ها شوند. 

۲- اگر یک درصد هم فکر می‌کنید آب یا مایعی که روی لپ تاپ شما ریخته است، به قسمت داخلی لپ‌تاپ یا به قسمت‌های مادربرد و کانکتورهای ورودی یا ال سی دی (LCD) وارد شده است، بلافاصله لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و باتری آن را خارج کنید. سپس در اسرع وقت دستگاه را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید.

در برخی موارد، ممکن است بعد از آب خوردگی، شما با سشوار یا قرار دادن لپ‌تاپ روی شوفاژ یا هر روش دیگری، لپ‌تاپ خود را خشک کنید و بعد از وصل کردن برق یا باتری، با خوشحالی ببینید که لپ تاپ روشن شد و تصور کنید که به خیر گذشته و مشکلی برای لپ‌تاپ بوجود نیامده است. اما این به معنای رفع کامل مشکل نیست. معمولاً بعد از مدتی لپ تاپ از کار خواهد افتاد. زیرا با ورود آب به قسمت‌های مادربرد، روند خوردگی، سولفات شدن و اکسید شدن شروع خواهد شد.

به مرور زمان و با عبور جریان الکتریسیته، سولفات شدن و اکسید شدن قطعات فلزی و اتصالات مسی تشدید خواهد شد و در نهایت منجر به از کار افتادن مدارها خواهد شد و این زمانی است که شما به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید. در این زمان دیگر کار از کار گذشته و معمولاً شدت خوردگی‌ها باعث خرابی دائمی مادربرد شده است و دیگر قابل تعمیر نیست.

چرا اولین تعمیرکار، ناجی واقعی لپ‌تاپ شماست؟

فقط اولین تعمیرکار حرفه‌ای، ناجی لپ تاپ شما خواهد بود. چرا؟ چطوری؟ به فرض اگر تعمیرکار اول درستش نکرد به تعمیرکار دوم مراجعه می‌کنم؟ اما طبق آمار ما، تعمیرکار دوم فقط ۵ درصد شانس تعمیر لپ‌تاپ را دارد! حالا چرا؟

تعمیرکار اولی که شما برای آب‌خوردگی لپ‌تاپ به آن مراجعه می‌کنید، باید حتماً مهارت و تجربه لازم را داشته باشد. اولین اقداماتی که تعمیرکار برای برد آب خورده انجام می‌دهد، شامل تمیز کردن قسمت‌های آب خورده سولفات شده و زنگ زده (در اصل پاک کردن سرنخ‌ها) و تعویض قطعات خراب است. در برخی موارد محدودی پس از انجام این مراحل، لپ تاپ مذکور تعمیر شده و کار خواهد کرد. 

اما در بسیاری از موارد، پس از انجام این مراحل هم‌چنان لپ‌تاپ روشن نخواهد شد. زیرا در مواردی ممکن است قطعی‌ها و قطعات خراب به صورت چشمی،دیده نشود. همچنین قطعاتی مانند مقاومت‌ها و خازن‌های بسیار ریز ممکن است در طول تمیزکاری آسیب دیده یا از روی برد جدا شده باشند و این امر باعث شود که لپ‌تاپ شما روشن نشود. به همین دلیل، اگر تعمیرکار اول نتواند مشکل را به درستی حل کند، مراجعه به تعمیرکار دوم معمولاً شانسی کمتر از ۵ درصد برای تعمیر موفقیت‌آمیز دارد. زیرا در این مرحله، بسیاری از سرنخ‌های مهم از بین رفته‌اند و تشخیص و تعمیر مشکل بسیار دشوارتر می‌شود. تازه اگر شانس آورده باشد و عیب جدیدی در فرایند باز و بست و تعمیر، توسط تعمیرکارهای کم تجربه به دستگاه شما اضافه نشده باشد. پس شما برای تعمیر لپ‌تاپ خود فقط یک شانس دارید.

آیا هر نوع مایع ریخته شده روی لپ‌تاپ به یک اندازه به دستگاه آسیب می‌زند؟

ما اصطلاح آب خوردگی را برای تمام لپ‌تاپ‌هایی که شربت، شیر، قهوه، چایی، نوشابه، سوپ یا هر مایعی داخل آن رفته باشد استفاده می‌کنیم، اما آیا این موارد با هم فرقی هم دارند؟ 

اگرچه این مایعات به طور کلی تاثیرات مشابهی دارند، اما مایعات شیرین می‌توانند چسبندگی بیشتری ایجاد کنند. برای مثال، در صورتی که چای شیرین روی کیبورد ریخته شود، ممکن است کلیدها به خوبی بالا و پایین نروند یا پس از فشرده شدن، به حالت اولیه باز نگردند ولی از نظر الکترونیکی هنوز کار کنند.

همچنین آب مقطر از نظر علمی، عایق محسوب می‌شود و جریان الکتریکی تقریباً از آن عبور نمی‌کند. پس اگر آب مقطر روی قطعات الکترونیکی بریزد نباید مشکلی برای آن پیش بیاید. اما در عمل چنین نیست . وقتی آب مقطر روی لپ‌تاپ ریخته می‌شود و با گرد و خاک و سایر ناخالصی‌ها ترکیب می‌شود، دیگر آب مقطر خالص نیست و می‌تواند به بردهای الکترونیکی آسیب برساند. این آسیب‌ها ناشی از اکسیداسیون و سولفاته شدن قطعات فلزی است که به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

آسیب‌های ناشی از تماس آب با LCD لپ‌تاپ

وارد شدن آب به صفحه نمایش لپ‌تاپ می‌تواند دو مشکل ایجاد کند:

مشکل اول آسیب به قسمت‌های الکترونیکی داخلی صفحه نمایش است، که باعث تصویر ندادن یا بدون نور شدن تصویر می شود. این مشکل معمولا به تعمیر یا تعویض صفحه نمایش منجر می‌شود. 

مشکل دوم ورود مایع به لایه های پخش نور و پلاریزاسیون پشت صفحه نمایش است. در این حالت LCD دچار لکه و قسمت های کم نور و پر نور می‌شود، یا خط‌های مورب در صفحه نمایش دیده می‌شود. این مشکل معمولا بدون تعویض صفحه نمایش قابل تعمیر است.

آب‌خوردگی کیبورد لپ‌تاپ، باعث چه آسیب‌هایی می‌شود؟

در میان خرابی‌های کیبورد، آب‌خوردگی یکی از شایع‌ترین دلایل است. تقریبا از هر ۱۰ کیبوردی که ما برای لپ‌تاپ‌ها تعویض می‌کنیم، ۹ کیبورد مشکل آب خوردگی داشته‌اند. حالا یا یک روز قبل یا یک ماه قبل یا یک سال قبل آب خوردگی و ممکن است مدتی طول بکشد تا خرابی خود را نشان دهد.

متاسفانه کیبورد از نظر الکترونیکی به هیچ عنوان قابل تعمیر نمی‌باشد و فقط از نظر مکانیکی قابل تعمیر است. یعنی اگر کلیدی نمی‌زند یا حرفی را اشتباه می‌زند، این کیبورد قابل تعمیر نیست و تنها راه حل فقط تعویض کیبورد است.

اما اگر کیبورد با ورود مایعی شیرین مثل نوشابه چسبناک شده و کلیدها به سختی بالا و پایین می‌روند، این مشکل با سرویس کردن کیبورد قابل رفع می‌باشد. در این موارد از خارج کردن کلیدها خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به شکستن خارهای کلیدها شود و مشکل را بیشتر کند.

نتیجه گیری

آب خوردگی لپ‌تاپ از آن دسته مشکلاتی است که با تصمیمات درست و دقیق می‌توان از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری کرد. استفاده از روش‌های نامطمئن می‌تواند آسیب‌های بیشتری به دستگاه وارد کند و فرصت تعمیر موفقیت‌آمیز را از بین ببرد. با رعایت نکات کلیدی و سپردن لپ‌تاپ به یک تعمیرکار ماهر، می‌توانید از خرابی‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

دریافت خبرنامه

در لپ وان مشترک شوید تا اخبار و اطلاعات لازم را در صندوق ورودی خود دریافت کنید